Scandi Candy

Biogas ett naturligt steg för Scandi Candy

För uppstickaren i en bransch som domineras av stora, internationella aktörer är det viktigt att drivas av en stark vision och att hitta egna sätt att skapa mervärde. För godistillverkaren Scandi Candy handlar det om ständig produktutveckling och en hållbar produktion – bland annat med biogas.

I den lilla godisfabriken i Hököpinge strax utanför Malmö möts man av febril aktivitet och en mjuk godisdoft som ändrar karaktär beroende på vilken smak som tillverkas för tillfället. Här på Scandi Candy produceras 17 kilo godis i minuten – drygt 1 800 ton varje år – med fokus på hög kvalitet.

− Vi använder naturliga råvaror och så långt som möjligt svenska råvaror, som socker, sirap, sockerlösningar, vetemjöl och rågmjöl, medan råvaror från majs och lakrits av naturliga skäl inte kan komma från Sverige. De smakämnen och färgämnen vi använder är också ofta naturliga, till exempel lakrits, vindruvsskal, gurkmeja och svarta morötter, säger Lars Pålsson, vd och delägare på Scandi Candy. 

Som ett naturligt steg i ett helhetstänk kring hållbarhet har Scandi Candy gått över till biogas. De har också förnybar el, sopsorterar och återvinner allt material som går att återvinna, samt lämnar spillet vidare till djurfoderproduktion.

Ökande efterfrågan på det hållbara
− Godis ska vara en njutningsprodukt som äts i mindre mängd, men vara av hög kvalitet och smaka riktigt gott. Och då känns det ju också bra att veta att godiset producerats på ett hållbart sätt, säger Lars Pålsson. 

Han har varit i godisbranschen sedan 1983 och jobbat på både Fazer och Malaco. Efter många strukturförändringar i branschen ville han pröva egna idéer och satsa mer på kvalitet. År 2002 drog han igång Scandi Candy tillsammans med några gamla kollegor. Verksamheten har växt successivt, och har i dag 20 medarbetare.

− Utan att göra någon direkt marknadsföring har vi sett en stadigt ökande efterfrågan på våra produkter. Våra kunder ser att vi levererar en jämn och hög kvalitet, som i sin tur uppskattas av deras kunder – konsumenterna.

Nu bygger de till fabrikslokalerna ännu en gång, vilket ger dem möjlighet att så småningom producera tre gånger så mycket som i dag.

Enkelt att gå över till biogas
− Vi på Scandi Candy ser det som självklart att ta ett stort ansvar för människor och miljö. Eftersom våra produkter faktiskt ska ätas, både av barn och vuxna, måste vi göra allt för att säkerställa att de är så rena och naturliga som möjligt, säger Lars Pålsson.

Han ser att det tydliga hållbarhetstänket ger ett mervärde gentemot alla kundsegment. Främst säljer Scandi Candy till grossister, som har ett större sortiment med lösgodis ut mot butikerna, och andra tillverkare som vidareförädlar produkterna och säljer dem under eget varumärke. 

I linje med dessa hållbara val kändes det som ett självklart steg att byta till förnybar energi från biogas – något som rimmar med hela företagets filosofi, menar Lars Pålsson. Själva bytet beskriver han som väldigt enkelt.

− Det har gått hur smidigt som helst, och vi har fått bra hjälp av Ørsted när det gäller visst pappersarbete gentemot myndigheter för att få ordning på skattesubventionerna. Om man står inför att ta det här steget är det ingenting att tveka över. Verksamheten rullar på precis som vanligt, bara med ännu bättre hållbarhetsprofil, avslutar han.

 
Godis ska vara en njutningsprodukt som äts i mindre mängd, men vara av hög kvalitet och smaka riktigt gott. Och då känns det ju också bra att veta att godiset producerats på ett hållbart sätt.
Lars Pålsson, VD och delägare, Scandi Candy

Är du nyfiken på biogas, eller intresserad av att byta från naturgas till biogas? 

Det är enkelt gjort. Hör av dig till oss, så berättar vi mer.