Familj vid middagsbordet

Kundcase Santa Maria

En självklarhet att satsa på hållbarhet


Halverade koldioxidutsläpp och nöjdare kunder. Hela Sveriges fredagsmys-producent Santa Maria satsar på hållbarhet – och ser stora vinster. Nu vill man inspirera andra företag att satsa.


Det började som en liten familjeägd te- och kryddhandel. I dag ägs Santa Maria av Paulig Group och är ett ledande varumärke inom bland annat Tex Mex, asiatiskt och smaksättning med försäljning i över trettio länder. Få har nog ätit fredagstacos utan deras smaker på tallriken – tacos, salsa och tortillas säljs i var och varannan mataffär.

Men framgångsreceptet består inte bara av goda smaker och bra marknadsföring. Bakom kulisserna på Santa Marias kontor i Mölndal finns ett nytänkande team som tagit flera modiga beslut om företagets framtid. För några år sedan presenterades en hållbarhetsstrategi som omfattade hela verksamheten. 

David Rice, Risk Manager, Santa Maria

“Vinsterna är inte enbart ekonomiska. För oss betyder besparingar även att vi sparar på miljön och på energi. Från gasol till naturgas och nu går vi över till biogas, vilket minskar koldioxidutsläppen ännu mer.”

– David Rice, Risk Manager på Santa Maria

Medvetna val har gett tydliga resultat 


Målet var att göra konkreta, långsiktiga förändringar för att anpassa företaget till en mer cirkulär ekonomi med mindre svinn, smartare resurshantering och minskat utsläpp av växthusgaser. För ett matföretag som Santa Maria är riskerna med klimatförändringarna uppenbara – ett varmare klimat innebär bland annat en ökad risk för översvämningar och torka, vilket kan bli förödande såväl för skördarna som för dem som odlar och arbetar i de områden som råvarorna kommer ifrån.

Planen sjösattes i alla led och har redan gett resultat. I dag är produktionsanläggningarna ISO 14001-certifierade och matsvinnet har kraftigt minskats. Man har lanserat en rad nya ekologiska produkter samt minskat mängden förpackningsmaterial för flera produkter. Till exempel används tunnare plast runt de populära tortillabröden.

Santa Maria har även valt att driva sin verksamhet med förnybar energi. Både elen och fjärrvärmen kommer från förnybara källor och från 2018 får man biogas från Ørsted till den svenska delen av verksamheten. I och med det blir man Ørsteds första stora industrikund att välja 100 % biogas.

"Allt hänger ihop"


Förra året nådde Santa Maria den viktiga milstolpen att halvera sina koldioxidutsläpp – ett mål som sattes till 2020, men som nåddes fem år i förväg. 

Våra råvaror kommer ifrån naturen, därför måste vi se till att planeten mår bra. Vi vill ta vårt ansvar och verkligen göra skillnad, säger Sandra Flodström, hållbarhetschef på Santa Maria.

David Rice, risk manager på Santa Maria, menar att vinsterna inte bara är ekonomiska: “För oss betyder besparingar även att vi sparar på miljön och på energi. Vi har till exempel bytt från gasol till naturgas i våra ugnar och går nu över till förnybar biogas, vilket minskar koldioxidutsläppen ännu mer.”
Biogasanläggning

biogas

Är du intresserad av att ställa om till biogas?

Läs mer via länken nedan eller kontakta oss på 040 - 627 07 50