Företagen: Därför väljer vi biogas
Vi har tidigare skrivit om hur ledande varumärken som Zoégas, Scan, Estrella och Skånemejerier alla valt att byta till förnybar energi i form av biogas.
Även om det är enkelt att byta – det brukar bara ta några dagar – så föregås beslutet ofta av en intern diskussion kring hållbarhet och framtid för verksamheten. Valet av biogas är ett medvetet val ur miljösynpunkt, men det är också en tydlig markör för var företaget står i förhållande till slutkundernas förväntningar på hållbarhet och samhällsansvar.
Godistillverkaren Scandi Candy som nyligen valt att byta till biogas från Ørsted beskriver till exempel hur företaget nu stärkt sin hållbarhetsprofil. Biogasen ger ett tydligt mervärde till alla deras kundsegment, både grossister och andra tillverkare.
– Det rimmar med hela företagets filosofi. Om man står inför att ta det här steget är det ingenting att tveka över. Verksamheten rullar på precis som vanligt men med ännu bättre hållbarhetsprofil, säger Lars Pålsson, vd och delägare på Scandi Candy.
Läs mer om Scandi Candy
Tunnbrödstillverkaren LibaBröd i Göteborg har resonerat likadant. De såg hur biogas skulle skänka mervärden på flera nivåer.
− Det finns en risk att företag tror att det är väldigt kostsamt att ”tänka grönt”, men vår övertygelse är att ett ökat miljötänk skapar klimatmässig, social och ekonomisk hållbarhet. Att gå över till biogas är ett väldigt enkelt sätt att ta ett steg i rätt riktning, säger Eliane Fadel, Marketing Manager på LibaBröd.
Läs mer om LibaBröd